Ψυχολογία και Ιστορία~ Μελάμποδας ο πρώτος Ψυχίατρος, Ψυχολόγος & Ψυχοθεραπευτής

Ο Μελάμποδας θεωρείται ο πρώτος Ιερομάντης-Ψυχίατρος και Ψυχοθεραπευτής στην Ελληνική ιστορία. Γεννήθηκε περίπου το 1400 π.χ (200 χρόνια πριν από τα Τρωικά) στην μυκηναϊκή Πύλο. Ήταν γιος του Θεσσαλού Αμυθάονος και της Ειδομένης. Το όνομα Αμαθάων σημαίνει ο απερίγραπτα σπουδαίος και οι απόγονοι έλαβαν την ονομασία  Αμυθαονίδες ως ιερατικό γένος με σκοπό την διάδοση της λατρείας του θεού Διονύσου και την άσκηση ψυχιατρικών και ψυχοθεραπευτικών υπηρεσιών. Ο δισέγγονος του Μελάμποδα ήταν ο Αμφιάραος (άνηκε στους επτά επι Θήβας) γιατρός και βασιλιάς του Άργους και ιδρυτής ιερών κάθαρσης, ένα εξ αυτών ήταν το Αμφιαράειο μαντείο στην Σκάλα Ωρωπού αφιερωμένο στην ερμηνεία των ονείρων.

Ο ίδιος ο Μελάμποδας έμαθε την ιατρική και την μαντική τέχνη από τον θεό Απόλλωνα (πατέρας του Ασκληπιού) που τον εξάγνισε στον Αλφειό ποταμό του οποίου θεωρούνταν πως είχε ψυχοθεραπευτικές ιδιότητες. Ο ίδιος μάλιστα καθιέρωσε το Φίδι ως σύμβολο της Ψυχιατρικής αφού ο Ασκληπιός ήταν ακόμη αγέννητος.

Στο διάβα της ζωής του ίδρυσε το πρώτο προϊστορικό ψυχοθεραπευτήριο, το γνωστό Μελαμπόδιο Ιερό στις Αιγοσθενές, στην γη των Μεγάρων. Εκεί φύτρωνε σε αφθονία το φυτό ελλεβόρος, που τα εκχυλίσματα αυτού είχαν ψυχοθεραπευτική ίαση και ανακούφιση. Οι Μεγαρείς κάθε χρόνο του απέδιδαν τιμές και η λειτουργία του ιερού διήρκησε μέχρι τους πρωτοχριστιανικούς χρόνους.

Ο Μελάμποδας κλήθηκε από τον βασιλιά Φύλακο να θεραπεύσει τον γιό του Ιφίκλο που έπασχε από σεξουαλική ανικανότητα. Ο ιερομάντης διέγνωσε ότι τα αίτια ήταν ψυχογενή και όχι οργανικά. Κάποτε ο Φύλακος ευνούχιζε κριάρια για θυσία μπροστά στον μικρό του γιό του. Ο μικρός γιος τρόμαξε και τότε εξαγριώθηκε ο Φύλακος και του πέταξε το ματωμένο μαχαίρι κοντά στα γεννητικά όργανα. Δεν τον πέτυχε όμως και αυτό καρφώθηκε δίπλα σε ένα δέντρο. Με το πέρας των ετών το συμβάν ξεχάστηκε αλλά εμφανίστηκε η σεξουαλική αδυναμία. Ο Μελάμποδας υπέδειξε την θεραπεία, δημιούργησε ένα μείγμα με κρασί και σκουριά από το μαχαίρι (η σκουριά και το κρασί συμβολίζουν την εκμαίευση των ανικανοποίητων ενορμήσεων και τραυματικών εμπειριών). Στο τέλος θεραπεύτηκε ο Ιφίκλος και έκανε δυο γιους τον Πρωτεσίλαο και τον Ποδάρκη. Στην θεραπεία του Ιφίκλου εμφανίστηκαν οι πρώτες Ψυχοδυναμικές έννοιες: ερμηνεία ονείρου, καθήλωση, παλινδρόμηση, εξωτερίκευση, απώθηση και φόβος ευνουχισμού.

Ύστερα δέχτηκε πρόκληση από τον βασιλιά Προίτο με αίτημα να θεραπεύσει τις γυναίκες του Άργους από την μανία και την παραφροσύνη που κάποτε περιγέλασαν το ξόανο της θεάς Ήρας. Χρησιμοποιώντας τον ελλεβόρο κατάφερε μέσα από σπασμός και την συνοδεία χορού να εκτονώσει την μανία των γυναικών και τελικώς να τις θεραπεύσει. Σύμφωνα με τον καθηγητή ψυχιατρικής Δημήτριο Κουρέτα ήταν η πρώτη επιτυχημένη μέθοδος κατά της νεύρωσης. Αργότερα με την χρήση του ιδιου φυτού επέτυχε να θεραπεύσει την κατάθλιψη και μελαγχολία του Αλκάθου βασιλιά των Μεγάρων.

Βιβλιογραφία:

Ηρόδοτος Βιβλίο Θ’

Ομήρου Οδύσσεια 9’ 287

Παυσανίας Αρκαδικά Απολλόδωρος Α και Δ βιβλίο και Αττικά Ι

Μάριος Σεβνταλής Κλινικός Ψυχολόγος

Εκάβης 25 Γαλάτσι

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2114237240 & 6934614329


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *